Opinionsblogg

Om att kämpa mot jättar

Som liten drömde jag ofta om att jag kämpade mot väldiga jättar och vidriga troll. Min kraft var så liten men jag gick emot dem med att det jag hade. 
Nu som vuxen drömmer jag inte längre om det, idag lever jag i det. Jättarna och trollen är idag inga sagofigurer utan del av en vidrig verklighet. De heter religiöst förtryck, hedersförtryck, kvinnoförtryck, åsiktsförtryck, rasism och hat.
Jättarna och trollen har alltså blivit min dagliga verklighet. Brev och samtal från förtrycka kvinnor formar min dag. Min dröm idag är en värld där människor oavsett kön och religiös tillhörighet fritt får välja sin livsväg och fritt förverkliga sina egna drömmar.
Sagorna berättar att trollen inte tål ljus, att de exploderar eller förstenas när ljuset faller på dem. Därför skriver jag.

Kommentarer

Kommentera