Opinionsblogg

Vänner vapen mot näthat

Världen är full av människor som vill trampa på dig. Vi ser det särskilt i sociala media. Det kallas näthat. Ord kan såra länge, det vet vi alla. Idag talade jag med en väninna som undrade hur jag orkade med hat och efterslängar. Frågan väckte tankar och jag började skriva.

Så länge jag minns har många försökt trampa på mig och titta ner på mig. Och jag är säker på att du också fått en släng av hatet.

Jag tänker att de som försöker förminska dig är så osäkra och svaga att de säljer sitt samvet för ett ögonblicks makt att trycka ner dig. Kanske de själva trampats ner utan att kunna försvara sig? Nu ger de kanske retroaktivt igen på dig istället för på sina angripare.

Hatare visar ofta sin besvikelse över att själva inte ha lyckats. När du tänker så träffar förolämpningarna inte dig. Mitt råd är: Svara inte! Sänk inte dig till deras nivå. Låt dem inte dra iväg med dig.

Deras mål är inte att samtala utan att tränga genom ditt försvar, göra dig sårbar. Men det är du som tillåter dem att såra dig. Världen är full av sårare, hatare och förstörare men stå på dig och var rakryggad! Sök stöd och bekräftelse från vänner. Människor kan idag känna igen låga, illvilliga angrepp. Låt dina hatare avslöja sig själva. Internet har många hatare men ännu fler försvarare. Lyssna på dem.

Kommentarer

Kommentera